חדשות

רופאים בכירים: "רעיון ביטול מיסוי השתייה הממותקת חייב להיגנז"

ארבעה רופאים בכירים, מנהלי מחלקות פנימיות, פרסמו היום גילוי דעת לציבור ולממשלה שבדרך ובו קריאה לח"כים להימנע מביטול המיסוי על משקאות מתוקים: "מדובר בפיקוח נפש"

משקאות ממותקים. צילום: שאטרסטוק

ארבעה רופאים בכירים, מנהלי מחלקות פנימיות בישראל, פרסמו היום (ד') "גילוי דעת לציבור הרחב בישראל ולממשלה שבדרך" ובו קריאה לחברי הכנסת ולשרים לגנוז את רעיון ביטול המיסוי על השתייה הממותקת.

על המכתב חתומים פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית ג' ב"בילינסון" ויו"ר האיגוד לרפואה פנימית; פרופ' נמרוד מימון, מנהל מחלקה פנימית ב' ב"סורוקה", מנהל החטיבה הפנימית ומזכיר האיגוד לרפואה פנימית; פרופ' הווארד עמיטל, מנהל מחלקה פנימית ב' והמכון האוטואימוני ב"שיבא" וגזבר האיגוד לרפואה פנימית; וד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית ד' ב"בילינסון-השרון ויו"ר החברה הישראלית לחקר ולטיפול בהשמנה.

לדבריהם, הקריאות לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת הן ביטוי לחוסר הבנת ההשפעה המזיקה של הצריכה המוגברת של סוכר וקלוריות שבמשקאות הממותקים על הבריאות. יתר על כן, הן מבטאות את הפגיעה האנושה ברפואה המונעת בישראל, וזניחת המחויבות הבסיסית של המדינה לבריאות אזרחיה.

בפנייתם אל חברי הכנסת כותבים בכירי הרופאים הפנימאים: "אין מחלוקת על העובדה כי הוספת סוכר למשקאות מזיקה לבריאות. ביחס לעולם המערבי, מצבנו בארץ - בכי רע. ציבור רחב, בעיקר מקרב האוכלוסיות המוחלשות צורך בקביעות משקאות ממותקים, אם בשל חוסר ידע לגבי ההשלכות הבריאותיות של נוהג זה, אם בשל טעמים תרבותיים, או בשל סיבות אחרות. מחקרים מלמדים, כי המשקאות הממותקים אחראים לכשליש, ואף יותר, מצריכת הסוכר המוסף (שאינו ממקור טבעי) בתפריט היומי של רבים מאזרחי המדינה, והתוצאות - קשות. בין היתר, התפשטות מגיפות השמנה והסוכרת...".

כמו כן הם מציגים את הנתונים הבא: כרבע מהציבור הישראלי לוקה בהשמנה. ישראל היא המדינה השלישית מבין 44 מדינות בהן רווח עודף משקל במבוגרים, והחמישית בילדים. למעלה מחצי מיליון אזרחיה חולים בסוכרת. "שיעורי התחלואה כה גבוהים, עד שהמדינה מתקשה לשאתם על כתפיה. הדבר מהווה עול כבד על מערכת הבריאות, כשמדובר בתחלואה גבוהה מסיבוכי סוכרת ומשלל מחלות כרוניות אחרות - יתר לחץ דם, פגיעה בלב ובכלי הדם, אי ספיקת כליות, שבץ מוחי ועוד".

עם זאת, הם טוענים, "עד היום, למדינת ישראל אין מדיניות ברורה ופעילה להתמודדות עם השלכות הצריכה העודפת של הסוכר המוסף על ידי חלקים נרחבים בציבור. דווקא מיסוי המשקאות הממותקים (כמו גם, סימון המזון) - הם בין הצעדים המשמעותיים הראשונים ההצהרתיים לשינוי הרגלי חיים לא בריאים באוכלוסיה".

בדברי הסיכום הם פונים ו"קוראים לחברי הכנסת ולשרים המבקשים לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת, לפקוד את השטח: לבקר במרפאות סוכרת, במרפאות הטיפול במחלת ההשמנה, להגיע אלינו לביקורים במחלקות הפנימיות בבתי החולים ובאחרות (נוירולוגיה, דיאליזה, קרדיולוגיה ועוד), כדי להיווכח מקרוב בתוצאות העגומות של התחלואה, הנובעת מצריכת יתר של סוכר.

"אנו משוכנעים כי הכרת הנתונים מהמרפאות ומבתי החולים תלמד כי מדובר בפיקוח נפש, וכי הרעיון הלא אחראי לבטל את המיסוי על המשקאות הממותקים, תוך המשך עידוד השימוש בו, חייב להיגנז. בריאות הציבור היא מעבר להיבטים של פלגנות, היא מאחדת את כל שדרות העם. לחולי אין העדפה למגזר זה או אחר. הבריאות היא מעל לפוליטיקה".

נושאים קשורים:  משקאות ממותקים,  מיסוי משקאות ממותקים,  ד"ר דרור דיקר,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' נמרוד מימון,  פרופ' הווארד עמיטל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.11.2022, 18:14

הבה ונבחן את המטרה העומדת מאחורי המיסוי.
אם המדינה דואגת לבריאותנו, אולי נתחיל בהוזלה של מחירי הירקות והפירות? היום יותר זול לאכול חטיפים מאשר צלחת סלט או מרק.

אנונימי/ת
09.11.2022, 20:37

הרעיון לא ייגנז. זו הבטחה לבוחרים והיא תתקיים. ככה זה בדמוקרטיה. יש לחזק באופן חיובי (פבלוב) מי שיימנע משתיית משקאות ממותקים. אותם רופאים לא מסבירים למה קנסו גם את משקאות הדיאט. ליברמן יסביר להם. הדורסנות של לפיד ליברמן מיכאלי והורביץ צריכה להימחק. כל מה שהם עשו, פגום וטרף.

מתברר במחקרים שגם משקאות דיאט תורמים להתפתחות סוכרת.
(עם כי הסיבה אינה ברורה עד הסוף)
ובכלל יש הרבה ספרות רפואית שלילית על הוספת ממתיקים מלאכותיים למזונות שונים

אנונימי/ת
10.11.2022, 18:34

כנראה עקב השפעה על המיקרוביום

אנונימי/ת
09.11.2022, 22:31

לא נכון להחליף חינוך במס. אגב, ראיתי פנימאים בכירים שהיו שמנים, עישנו ובלי להניד עפעף המליצו לחולים לרדת במשקל ולהפסיק לעשן.

אנונימי/ת
09.11.2022, 22:49

מה הקשר בין מס למלחמה במתוקים, שישקיעו בהסברה

אנונימי/ת
10.11.2022, 06:56

זה נראה שהתגובות משלבות אנטיות יחד עם חוסר ידע.
גם אם נניח שליברמן הטיל את המס רק מתוך דורסנות כלפי חרדים זה לא רלוונטי. יש לבחון את ההחלטה כשלעצמה במנותק מהפרסונה שהחליטה אותה.
מס על שתיה ממותקת קיים לא רק בישראל. ודמוקרטיה זה ממש לא קיום כל הבטחת הבחירות. מה גם שמדובר בהבטחה של מפלגות ספציפיות ולא של כל הקואליציה.
מס על הדיאט הוא מתבקש והגיוני כדי שלא יהיה מצב של זליגה ממשקאות ממותקים למשקאות דיאט שגם הם מזיקים.
ומי שהזכיר הסברה - אתה מתפרץ לדלת פתוחה שכן המס על שתיה ממותקת נצבע בדיוק למטרות אלה. בכך הוא אפילו צודק יותר מהמס על סיגריות שאינו צבוע ופשוט נכנס לקופת המדינה.
חשוב לבחון את הסוגיה מתוך ראיה עניינית ומקצועית ולא מתוך עמדה פוליטית כזו או אחרת.

אנונימי/ת
10.11.2022, 07:12

קל לנחש לאיזו מפלגה מצביעים הפרופסורים ה"נאורים".

אנונימי/ת
10.11.2022, 13:55

מה בדיוק הקשר להצבעה למפלגות שונות ולמחלות שונות.
האם רק המזרחים. המסורתיים ואנשיי הימין חולים בהשמנת יתר וסוכרת.??

הכל צביעות. 'המס נצבע למטרה הזאת'? כמה מההכנסות מהמס, של כמעט מליארד שקל, הועברו לפעילות הסברה? איזה חלופות המדינה מציעה, לעבור למי הברז העכורים (שגם הם מתייקרים בימים אלה) או לקנות מים מינרלים שגם הם התייקרו בעקבות המס (בלי מס)? אפשר להלחם במתוקים אבל לא בדרך שליברמן בחר שנועדה מראש לפגוע בחרדים.

אנונימי/ת
10.11.2022, 13:58

מיי הברז בארצינו נחשבים בכל קנה מידה לאיכותיים.
ממתי יש לנו מים עכורים בברזים??
ואין שום יתרון בצריכת "מים מינרלים?
גם במיי הברז יש מינרלים בשפע.
אולי חוץ ממגנזיום וזה עקב ההתפלה

אנונימי/ת
10.11.2022, 13:16

חביבה לשאלתך 40 מליון למלחמה בסוכרת והשמנה ו 80 מיליון לתכנית להפחתת צריכת סוכר. בקרוב גפני ישוב לועדת הכספים והוא מוזמן להעלות את הסכומים.
מי הברז אינם עכורים והם ראויים לשתיה אז חסכי את הדמגוגיה. אני מאוד מקווה שבתור רופאת משפחה את לא ממליצה על צריכה של משקאות קלים כי מתוך ההתנסחות שלך זה נשמע שאין חלופה לשתיה של קולה ומיצים.
המס מקובל במדינות נוספות שאין בהן חרדים. דווקא אצל החרדים הימצאות של סוכרת גדולה יותר.
כשליצמן החליט לסבסד טיפולי שיניים לילדים הוא חשב רק על הסקטור שלו (אולי בגלל הצריכה המוגברת של שתיה ממותקת) אבל זה חל לגבי כולם ואף אחד לא חשב לבטל את זה רק משום שחרדי נקט במדיניות הזו. זה בדיוק אותו דבר.
מי שכל כך רוצה להזיק לבריאותו (ועל הדרך לעבור על מצוות ונשמרתם לנפשותיכם) שישלם עבור זה כי מערכת הבריאות היא ממלכתית. את רוצה אולי גם לבטל את המס על סיגריות כי זה מכביד על יוקר המחיה?

חבל מאד שנושא בריאותי כה חשוב נצבע לפתע בשיקול מפלגתי ככ מוזר.
מתקשה להבין מה ככ חשוב וחיוני לדתיים--חרדים צריכת משקאות ממותקים.
הריי ידוע שמבחינה כלכלית פיננסית הם בתחתית הרשימה.
אז שישתמשו בכספם בצורה הרבה יותר מושכלת והגיונית.
פירות. ירקות וכד. הרבה יותר עדיף

אנונימי/ת
10.11.2022, 18:49

המדינה משתגעת...: הולכים להוזיל משקאות מתוקים, להוזיל החד פעמיים...וזה למעון שיפור המצב הכלכלי של השכבות הנמוכות!! . אז אולי נפסיק להיות מתקדמים... חלאס...זהו... החלטתי : מעכשיו אפסיק להפריד אשפה, אחזור להשתמש בחד פעמיים, אדפיס המון דפים...

11.12.2022, 18:35

צודקים , אם המיסוי יפחית את כמות הצורכים את המשקאות הממותקים אזי אין להורידו !!