חדשות

חוקר הזיקנה פרופ' רביע ח'לאילה: "בריאותם של תושבי הצפון מוזנחת"

סגן הנשיא לעניינים אקדמיים במכללה האקדמית צפת מאשים את משרד האוצר בסחבת בכל הקשור לתוספת תקנים של כוח אדם סיעודי ומזהיר כי היא מהווה סכנה אמיתית, ברורה ומיידית לבריאות הציבור בצפון

פרופ' רביע ח'לאילה. סגן הנשיא במכללה האקדמית בצפת. צילום: יוני לובלינר

"בריאותם של תושבי צפון הארץ מוזנחת והאשמה בכך מוטלת על האוצר", אמר אתמול (ד') סגן הנשיא לעניינים אקדמיים במכללה האקדמית צפת, פרופ' רביע ח'לאילה, חוקר בתחום הגרונטולוגיה.

"שנים רבות", אמר, "מערכת הבריאות בישראל סובלת ממחסור בכוח אדם רפואי ובעיקר ממחסור באחים ובאחיות והדיון על מכסות חדשות ללימודי הסבה לסיעוד נדחה כל פעם בתירוץ אחר. בעקבות מדיניות התיעדוף המוטעית והמסוכנת הזו של משרד האוצר, קיימת סכנה אמיתית, ברורה ומיידית לבריאות הציבור בצפון".

פרופ' ח'לאילה ציין ש"שיעור הזקנים באוכלוסיה בישראל עומד כיום על 11% וצפוי לגדול לכדי 14% ב-2035 בשל העלייה בתוחלת החיים וההתקדמות ברפואה ובטכנולוגיות. אבל הזדקנות האוכלוסיה מלווה בתחלואה כרונית רבה ובעלייה בתחלואה במחלות מידבקות ישנות וחדשות שלא ידענו כמותן. מגיפת הקורונה היא דוגמה לכך".

לדבריו, חיזוי הצרכים העתידיים של מערכת הבריאות בכוח אדם רפואי ופרא-רפואי נבחן בכמה ועדות בשני העשורים האחרונים. הן המליצו על הוספת מסגרות ללימודי סיעוד כך שמדי שנה יהיו 500-300 תלמידים סיעוד נוספים שילמדו את המקצוע כדי שהמערכת תוכל לתת מענה לצורכי האוכלוסיה המזדקנת, על פי סטנדרט בינלאומי.

"הוספת כ-2,000 תקנים חדשים לאחיות בעקבות השביתה שלהן ביולי איננה מספקת", אמר ח'לאילה. "הנפגעים העיקריים מאי-אישורן של מכסות נוספות ללימודי סיעוד הם תושבי הצפון מאחר שבאזור זה קיים מחסור עצום באחים ובאחיות (4.5 אחיות לכל אלף נפש), בהשוואה למרכז הארץ (6.2 לכל אלף נפש). בנוסף למשאבים הרפואיים המצומצמים בבתי החולים ובקהילה באזור זה".

נושאים קשורים:  פרופ' רביע ח'לאילה,  כוח אדם סיעודי,  שירותי בריאות בפריפריה,  חדשות,  הזדקנות האוכלוסיה
תגובות
11.09.2020, 10:23

כל הכבוד לפרופ רביע 🌷🌷

11.09.2020, 11:15

נדרש שינוי במפתחות התקינה שאינם מותאמים לתוחלת החיים שגדלה ומחלות הזקנה הבאים איתה