דיכאון

חולי סכיזופרניה מאושרים פחות, ומושפעים בעיקר מגורמים חברתיים

מחקר מצא, כי גורמים פסיכוסוציאליים חיוביים כגון חוסן, אופטימיות ו-personal mastery יכולים לשפר את רמת האושר אצל סכיזופרנים

02.09.2014, 08:50

אושר הוא יעד בסיסי לבני האדם, אולם מעט מחקרים עסקו בסוגיית האושר בקרב חולי סכיזופרניה.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו השוו את רמת האושר בקרב 72 חולי סכיזופרניה כרוניים מהקהילה (24.4 שנות מחלה בממוצע) לקבוצת ביקורת של 62 אנשים בריאים מהקהילה. הם בחנו אם רמת האושר קשורה לגורמי רקע, לגורמי מחלה ולגורמים פסיכוסוציאליים שונים.

על אף טיפול תרופתי מתמשך בתרופות אנטי-פסיכוטיות, חולי הסכיזופרניה היו בעלי רמה קלה-בינונית של פסיכופתולוגיה.

בהשוואה לביקורת, רמת האושר בקרב חולי סכיזופרניה היתה נמוכה יותר; 37.5% מהחולים לעומת 82.8% בביקורת התאימו לרמת האושר הגבוהה ו-15.3% לעומת 0% התאימו לרמת האושר הנמוכה.

לא היתה קורלציה משמעותית בין רמת האושר לבין הגיל, החינוך או משך המחלה. אצל החולים, לא היתה קורלציה לסימפטומים חיוביים ושליליים או לחרדה וגם לא לבריאות הפיזית או לתפקוד הקוגניטיבי. מנגד, היתה קורלציה משמעותית בין אושר לבין מספר גורמים פסיכוסוציאליים בשתי הקבוצות: רמה גבוהה יותר של בריאות נפשית לפי שאלון איכות חיים, רמת מתח נמוכה יותר, אופטימיות, ו-personal mastery (אדונות). בקבוצת החולים נמצא קשר גם לחוסן.

אף כי אושר הוא יעד קשה יותר להשגה בקרב חולי סכיזופרניה, נראה כי הוא מטרה ברת השגה בטיפול בחולים סכיזופרנים. יש לחקור אילו טיפולים פסיכותרפיים יכולים לשפר את המרכיבים הפסיכוסוציאליים שנמצאו קשורים לאושר, כדי לשפר את רמתו בקרב חולי סכיזופרניה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט
מקור:
Palmer BW, et al. Wellness within illness: Happiness in schizophrenia, Schizophr Res (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.schres.2014.07.027.

נושאים קשורים:  דיכאון,  סכיזופרניה,  חוסן,  חשיבה חיובית,  שמחה,  אושר,  personal mastery,  מחקרים
תגובות